کد مطلب:260313 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:284

جانشینی پدر
هر كدام از امامان معصوم ما علیهم السلام در معرفی جانشین خود، تنها به روایات گذشته اكتفا نمی كردند؛ بلكه برای رفع هر گونه ابهام، خود صریح و آشكار نام امام بعدی را برای یارانشان ذكر می كردند. در مورد امام حسن عسكری علیه السلام نیز چنین است. روایاتی بسیار درباره ی آن حضرت نقل شده است كه به ذكر چند مورد آن می پردازیم.

1 - علی بن مهزیار می گوید: به امام هادی علیه السلام عرض كردم: اگر حادثه ای برای شما پیش آید، ما به چه كس روی آوریم و مسایل خود را از كه بپرسیم؟

حضرت فرمود: جانشینی من به بزرگترین فرزندم یعنی حسن تعلق دارد. از او مسایل خود را بپرسید.

بدین گونه بود كه مسلمانان توسط یاران امام هادی علیه السلام به این حقیقت آگاهی یافتند كه بعد از امام هادی، امام حسن عسكری جانشین او خواهد بود. و لذا عده ی كثیری به ایشان روی آوردند و به امامت حضرت گردن نهادند و از علم و تقوا و جهاد و اخلاق نیكوی حضرت، درس زندگی و بصیرت و سعادت دنیوی و اخروی آموختند.

2 - صقر بن ابی دلف می گوید: روزی از امام هادی علیه السلام شنیدم كه فرمود: همانا پس از من پسرم «حسن» و بعد از او فرزندش «قائم» امام خواهند بود؛



[ صفحه 384]



و قائم كسی است كه زمین را پر از عدل و داد كند و آن زمانی است كه جهان پر از ظلم و جور شده است. [1] .

3 - نوفلی می گوید: روزی خدمت حضرت امام هادی علیه السلام رسیدم و همراه آن بزرگوار در حیاط خانه شان نشسته بودم. پسر امام به نام «محمد» در حالی كه مشغول بازی بود از جلوی ما گذر كرد. به محمد نگریستم و عرض كردم: ای امام! فدایت شوم. آیا بعد از شما «محمد» امام و پیشوای شیعیان خواهد بود؟ [2] .

امام نگاهی به من كرد و فرمود: نه ای نوفلی! امام شما بعد از من «حسن» است.

4 - یحیی بن یسار می گوید: حضرت امام هادی علیه السلام چهار ماه قبل از آنكه به دست بدكاران عصر خود به شهادت برسد، برای فرزندش امام حسن عسكری علیه السلام وصیتی نوشت و در آن به امامت و خلافت آن حضرت اشاره فرمودند در عین حال من و گروهی از شیعیان را بر این امر گواه گرفتند. [3] .



[ صفحه 385]




[1] شيخ مفيد - ارشاد - ص 315.

[2] شيخ مفيد - كمال الدين - ص 383.

[3] اعلام الوري - ص 370.